آخرین مطالب
- معماری ژاپنآذر ۲۶, ۱۳۹۷ - ۹:۵۷ ق.ظ
- فرش چگونه طراحی داخلی را دگرگون می کند.مهر ۳۰, ۱۳۹۷ - ۳:۳۷ ب.ظ
- کی، کجا و چگونه از یک اثر بزرگ هنری بر روی دیوار استفاده کنیممهر ۱۰, ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹ ب.ظ
- معماری چینمرداد ۲, ۱۳۹۷ - ۱:۳۲ ب.ظ
- تفاوت تراس و بالکن و ایوانتیر ۱۵, ۱۳۹۷ - ۱:۰۵ ب.ظ
- شیوه رازیتیر ۱, ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ ب.ظ
- سبک کلاسیکخرداد ۲۳, ۱۳۹۷ - ۶:۴۶ ب.ظ
- معماری بین النهرینخرداد ۱۸, ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ ب.ظ
- دکوراسیون منزلخرداد ۱۵, ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ ق.ظ
- معماری داخلیخرداد ۱۳, ۱۳۹۷ - ۴:۱۳ ب.ظ
Search
برچسبها
پروژه های ما
- اونیوز مالفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۹:۵۰ ب.ظ
- عطر فروشی الخاصفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۹:۳۸ ب.ظ
- سالن غذاخوری اونیوز مالفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۹:۲۴ ب.ظ
- فروشگاه اجوادفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۹:۱۳ ب.ظ
- آرایشگاه خانگیفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۹:۰۳ ب.ظ
- ساختمان بیت آتینفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۸:۴۹ ب.ظ
- بوتیک خفایافروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۸:۳۰ ب.ظ
- نما لولو صلالهفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۷:۳۷ ب.ظ
- دفتر وکالت ای ال سیفروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۷:۲۶ ب.ظ
- مدرسه مبیلافروردین ۱۹, ۱۴۰۱ - ۵:۲۷ ب.ظ
معماری چین
معماری چینی دارای گستردگی و تنـوع فراوان است، هر چند آثار معماری آنـــان گاه به علت استفاده از مصالح کم دوام از بین رفتهاند، ولیکن آنچـــه از این آثار باقیمانده، گویای این حقیقت است که آثار چین در حد معماریهای مصر و بین النهـــرین و ایران باستان است. بهطور کلی معماری چین شامل معابد (کنفوسیوسی، لائوتسه، بودایی) پاگودا، قصر، دیوار بزرگ چین، خانه و دیرها، آرامگاهها و معابد صخرهای (غارها) است.
حاصلخيزترين بخش چين در نواحي جلگه اي آن بيشتـر در شمال شرقي قرار گرفته و مناطق مسكوني و پر جمعيت آن را به وجود آورده است. چيني ها از نژاد مغول بوده و از جمله اقوام نادري هستند كه از همان ابتدا در سرزمين خود ساكن بوده اند و سرزمين خود را به جاي چين “ تي ين هو ” يعني زير آسمانها نام نهاده اند.
خصوصیات معماری چین
خصوصیات معماری چین که طبق سنن عمیق فرهنگی آنان بوده است عبارتند از :
- به علت برجسته ساختن ایده تقدم قدرت امپراتوری بر هر چیز و نظریه طبقاتی موفقیتهای حاصله دربرنامهریزی قصرها و شهرها بیشتربودهاست.
- به زیبایی مجتمع توجه خاصی شده لذادر ترکیب بندی عمده معماریها شکل برقراری خانهها وحیاطها به شکلی است که دو طرف همانند اهرم متقابل عمل کنند.
- به طبیعت به هماهنگی عالی معماری با طبیعت عطف توجه خاصی شدهاست. در تاریخ چین در زمینه خصوصیات هنری و سبک و شیوههای سازندگی و طراحی معماری به تبادلات با خارج اهمیت زیادی داده شده و این مسئله بر معماری ژاپن، کره، ویتنام و مغولستان تأثیرات زیادی داشتهاست.
خانه های چینی در معماری چین
در ادامه بررسی معماری چین اولين سكونتگاههاي چيني گودالهايي هستند كه به صورت دايره ساخته شده اند و روي آن را با شاخ و برگ درختان پوشانده اند .
از نظر تزئيني نمونـــه هاي خانه گلي دوره هان كاملا شبيه سبك هاي موجــــود در چين است . مدخل اصلي در داخل توسط “ مانع ارواح ” ( ديواري در مقابل مدخل ) حفاظت مي شود ، به طوريكه حياط از داخل خانه از نظر پنهــــان است . بر اساس عقايد چيني ، شياطين و ارواح پليد در خط مستقيم حركت مي كردند و اين ديوارها در مقابل مدخل مانع ورود آنها به داخل خانه مي شدند .
شباهت نحوه ساختمان سازی امروزی با گذشته در چین
ساختمان معماري خانه امروز چين دقيقا به نمونه اوليه خويش در هزار سال پيش شباهت دارد . اجزاي ضروري اين ساختمانهــــا عبارتند از : يك تالار چهار گوشه زير يك بــــام نوك تيز با قرنيزهاي بر آمده ، بر روي يك شبكه نگاهدارنده و ستونهــاي چوبي ، كه ديوارها هيچ نقشي در نگاهـداري از سقف ندارند بلكه در حكم پرده ها و تيغه هاي جدا كننده مي باشند.
معماري چين در چهارچوب اين فرمول محـدود ، توجهش را بر نماي ساختمــان متمركز مي كند . كارايي ساختمان غالبا تابع تزئينات آن بود . جالب توجه است كه در طي چند قرن جهت همه ساختمانها شمالي ـ جنـــوبي بوده است . در معابد يا منازل چيني بام بسيـار اهميت دارد ، جنس آن از آجر و كاشي است و اگر بر سريرهاي سلطنتي سايه افكند زرد و گرنه سبز ، ارغـــواني ، سرخ يا آبي است .
بناهای مسکونی که اساسی ترین نوع ساختمانی محسوب میشود، به الحاظ زمان پیدایش زودتر از دیگر ساختمانها و از لحاظ پراکندگی گسترده ترین و ازلحاظ تعداد بیشترین ساختمانها می باشد .بانظرداشت تفاوت شرایط طبیعی و انسانی نواحی مختلف چین ،خانه های مسکونی متنوع و گوناگون ساخته شده است.
قصرها و کاخها در معماری چین
کاخها و قصرهای درباری پرابهت و مجلل و سنگفرش شده از آجرهای زراندود و مواد یشمی است و تاکنون نیز جلال و درخشندگی خاص خود را حفظ کردهاست. از دوران سلسله امپراتوری چین قصرها محل اقامت و زندگی امپراتور و خاندان او بوده و کاخها مکان رتق و فتق امور دولتی از طرف امپرائور گردیده بود. مقیاس ساختمانهای قصر و کاخ در سالیان بعد پیوسته توسعه یافت.
خصوصیات و دیتیل های اجرایی
خصوصیات مشخص آنها گنبد بسیار بزرگ و شیروانی پوشیده از آجرهای کاشی زرد رنگ وهمچنین نقاشیهای پرطمطرق، سقفهای گنبدی باحکاکیهای ظریف و زیبا، زیرسازی مستحکم، پارتیشنها، تیرهای چوبی و ستونهای سنگ مرمری و بناهای متنوع و رنگارنگ حاشیه آن میباشد. کاخ تای خه در شهر ممنوعه پکن از نمونههای معماری قصرها و کاخهای امپراتوری محسوب میشود. در چین باستان در زمینه سازندگی کاخ به منظور تجسم تقدم قدرت امپراتوری بر هرچیز و نمایاندن نظام طبقاتی با محوریت امپراتوری، ترکیببندی سخت محوری در معماریهای یادشده مراعات شدهاست.
معابد چینی
- در معماری هر کشوری پرستشگاههــا از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند. مجموعه معابد به جای مانده در کشور چین با توجه به تعدد و تنوع ادیان مورد قبول در آن بسیــار متنوع میباشند. که این معابد عبارتند از:معابد بودایی: به این معابد راههــای طبیعی بسیار زیادی منتهی میشود، که معمولاً بر سرازیرهای پیچ در پیچ کشیده شده و با دروازههای آراستهای به نام “ پای لوش “ مشخص گردیدهاست. بـرای رهانیدن شیطان در برخی مدخلهـا، پیکرههای کراهت انگیزی گذاشته شدهاست. رواج آئین بودایی ظاهراً تغییر مهمی در طــرح معابد چینی بوجود نیاورد، چون معابد تائویی و بودایی را از روی یک نقشـه میساختند که در واقع همـــــان نقشه خانه چینیان بود و آن را برای مقـــاصد مذهبی آماده میکردند. ترتیب حیاط سازی، با تالارهای مجـاور، شبیه خانههای مسکونی بود. تالارهای واقع در حیاطهای جلو اختصــاص به پرستش خدایان یا بودا داشت، در صـــورتی که نقاط مسکونی در پشت معبد محل اقامت راهبان بود. عمده مصالح معابد بودایی چـوب و سنگ است. سقف شیـــروانی است و از پوشش سفـــالی یا چوبی ساخته شدهاست. در بیشتر معـــابد روی سقف بنایی به شکل کشتی قرار دارد که از نظــر هنر بودایی سمبلیک است و به طـــــور کلی سقف این بناها دارای تزئینات پر کــاری است. در معبد رنگ مسلط بر مجموعه بنا رنگ قرمز است.
- معابد کنفوسیوسی: دلاویزترین معـــــابد چینی آنهایی است که در پکن به دین ملی و رسمـــی آن کشور اختصاص داده شدهاست. معبد کنفوسیوس دارای طاقهـــای باشکوهی است که با ظرافت بسیار کنــده کاری شده، ولی خود معبد بیشتر نمودار حالت فلسفی دارد تا هنــــری. بهطور کلی ستونهـای معابد، چوبی و سنگی است و غالباً به صـــورت ستون پیکرهای از اژدها و سیمرغ که در روبروی مدخل معبد قرار داده شدهاست.
پاگودا
از آثار برجسته و شاخص هنر معماری چین و خاور دور به ویژه چین پاگودا است. این بناهای چتری شکل. چند طبقهاند که تعداد طبقات آنهـا فرد است چون عدد زوج در نزد چینیها نحس است. پاگودا از درون دارای پلههای مارپیچی و گردان است. هر چتر به ایـــوان گردی ختم میشود که مأموران حکومتی در این ایوانها مسائل مملکتی را را بررسی میکردند، دومین کارکرد این بناهـــا جهت دعا و نیایش بوده و سوم پیشگویان چین در آن بخش طالع بینی میکردند و از طرفی جهت وزش باد را مشخص مینمود.
پاگودا نوعی از ساختمانسازی و معماری بودایی است که به نماد کشور چین تبدیل شدهاست، این بناها که بیشتر در روستـــاها برافراشته شدهاند و جزء طبیعی آن نقاط به نظر میرسند و از استوپای هندی تقلید شدهاند، با این تفاوت که چینیها به جـــای نقشه گرد، نقشه چهار، شش یا هشت ضلعی را ترجیح میدادند و طبقات را تا ارتفاع حداکثر ۹۰متر روی یکدیگر میانباشتند.
دیوار چین
مهمترین آثار معماری چین دیوار چین است که تا به امروز پا برجاست. این دیوار از شمال شرق چین به سمت شمال غرب امتـــداد دارد که طول آن ۶۴۰۰ کیلومتر و ارتفاع دیــوار ۷ الی ۵/۷ متر است، عرض دیوار هم حدوداً ۵/۷ متر است، به فاصلــه هر چند متر برجهای دیده بانی در دیوار بزرگ تعبیه گردیدهاست. دیوار دارای چهار دروازه بزرگ است، مصالح این دیوار از آجر و سنگ است، سازنده این دیوار “ شی هوانگ دی ” خاقــان “ بنیانگذار سلسله چین ” بود. این دیوار جهت حفاظت چین از هجـــوم اقوام بیابانگرد زرد پوست به نام “ هونها ” بودهاست. این دیوار از قرن ۴ ق. م به صورت دیوارهای بریده از چینه و گل وجود داشتهاست ولی در زمان امپراطوری شی هوانگ دی، این دیوارهای مجــزا به یکدیگر متصل شد و از مصالح سنگ و آجر در ان استفاده کرد.
سبکهای معماری چین (شمالی و جنوبی)
در ساختمانهای مذهبی اعم از پاگوداهـــا و معبدها میتوان دو سبک مشخص معماری چین را مشاهده کرد. این دو سبک معمولاً شمالی و جنوبی خوانده میشود.
تفاوت عمده میان این دو سبک عبارتنـــد از: انحنای شیب سقف و مقدار تزئینـات لبه بامها و پیش آمدگی آنهاست. در سبک جنوبی، سقفها به اندازهای انحنـا پیدا کردهاند که گوشههای آنها، مثل شاخ گاو به طرف بالا متمایل میشود.
سبک شمالی را غالباً سبک قصـــری مینامند، زیرا که بهتــرین نمونههای این نوع معماری را در عمارات با شکوه شهر ممنوع و آرامگاههای خاقانهای سلسلههای منگ و منچو میتــوان دید.
در سبک قصــری، انحنای بام نرم است و به شیب و سقف چادر شبیه شدهاست، تزئینات نیز کمتر و محدودتر است. مجسمه فقط در گوشههای بامها دیده میشود.
ساختمانهای انـــدکی از روزگاران گذشته بر جای ماندهاند یا سبک معماری چین در سدههای گذشته دستخـــوش تحولات چشمگیر نشدهاست، ساختمان در چین امروز دقیقــــا به نمونه اولیه خویش در هزار سال پیش شباهت دارد.
معماری چین رگه های شرقی مناسب معماری جهانی دارد…