Tags: , ,
انواع شومینه

اینستاگرام گروه معماری پایدار

اینستاگرام مجله معماری پایدار

انواع شومینه

انواع شومینه ،شومینه یا هیمه سوز  با ساختاری معماری درون دیوار برای نگه‌داشتن آتش و سیستم گرمایشی است. در پیدایش کارایی اصلی شومینه گرمادهی و حتی در مواردی محلی مخصوص پخت و پز بود که در این به اصطلاح باکس آتش در آتش دان قرار می گرفت و بوسیله یک دودکش گاز ها و ذرات ناشی از سوخت هیزم به بیرون هدایت می گردید. البته به مرور زمان و با تغییر سلیقه و پیشرفت معماری کارایی شومینه ها کمتر و به زیبایی آن به عنوان یک آیتم لوکس در دکوراسیون داخلی منزل توجه بیشتری گردید به عنوان مثال محل قرار گیری شومینه در یک پلان و همچنین پوشش دیوار های مجاور و پوشاننده آن و نیز دکور کنسول بوجود آمده در اثر ساخت آن همگی نقش کلیدی در طراحی و ساخت یک شومینه ممتاز خواهند بود. در صورت نیاز پیش از هر طرحی مقررات طراحی دودکش را در خصوص طراحی مطالعه بفرمایید.

انواع شومینه

انواع شومینه

اصولا شومینه ها را میتوان در دو حالت دسته بندی کرد:

  • تکنولوژی ،کارایی و سیستم حرارتی آن مانند : شومینه های چوبی (استفاده از هیزم) ، شومینه های گازی ، شومینه هایبا سوخت ژلاتین و…
  • محل قرار گیری و به نوعی اصول طراحی شومینه : شومینه های دیواری ، شومینه های وسط ، شومینه های معلق و …
انواع شومینه

اجزای تشکیل دهنده انواع شومینه

سطح شومینه، آتشدان و دودکش (شومینه‌های مدرن با سوخت ژلاتین نیاز به دودکش ندارند).
اجزای دیگر مانند محفظه چوب و طاقچه بالای شومینه، به عنوان عناصر دکوری و نه اصلی نقش پررنگی در طراحی شومینه دارند.

 سطح شومینه

شومینه‌های با سوخت چوب در جلو و پیرامون دهانه خود نیازمند یک سطح غیر قابل احتراق هستند. آیین‌نامه‌های ساختمان حداقل اندازه‌ای را برای اندازه سطح شومینه در نظر گرفته‌اند که این اندازه با اندازه دهانه شومینه نسبت مستقیمی دارد. بنابراین هر چه دهانه شومینه بزرگ‌تر باشد سطح آن به همان نسبت باید بزرگ‌تر شود.

البته بایستی توجه کنیم که محل قرار گیری در وسط (سه یا چهار وجهی )  و یا د کنار دیوار (یک تا سه وجهی) و همچنین فضای مورد نظر جهت گرفتن گرما نقش کلیدی در محاسبه سطح شومینه خواهد داشت.

آتش‌دان شومینه

دهانه‌ای که آتش در آن شکل می‌گیرد آتش‌دان نام دارد. در شومینه‌های با سوخت چوب، اندازه دهانه اندازه دودروی دودکش را تعیین می‌کند: هر چه دهانه بزرگ‌تر باشد دودرو نیز باید بزرگ‌تر باشد. این فضا هم‌چنین میزان آتش قابل دیدن را تعیین می‌کند.

دودکش شومینه

ابعاد و تناسبات دودکش قبل از هر چیز براساس نوع آن تعیین می‌شود. در شومینه‌های با سوخت چوب، حداقل اندازه دودرو براساس دهانه آتش‌دان تعیین می‌شود. هر چه دهانه بزرگ‌تر باشد، دودرو نیز باید برزگ‌تر شود. در شومینه‌های گازی، نوع و اندازه دودرو براساس سلیقه تولید‌کننده طراحی می‌شود، اما به طور کلی دودرو کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از سایر اجزای شومینه است.

انواع شومینه

شومینه های هیزمی

همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع شومینه ها گرمای خود را از هیزم می گیرند. اصلی ترین و قدیمی ترین انواع شومینه بوده و بیشتر در ویلاهای به سبک روستیک دیده می شوند. طراحی محلی به انوان دپوی هیزم در کنار این نوع شومینه ها و البته به دور از محل آتشدان زیبایی بیشتری به این نوع شومینه ها خواهد بخشید.

انواع شومینه

شومینه های گازی

یکی دیگر از انواع شومینه ، شومینه گازی بوده که همانطور که از اسمش مشخص است تامین سوخت برای گرمایش این نوع شومینه ها  گاز است. با پیشرفت شهر سازی و گسترش شهر ها در ارتفاع و پدید آمدن آپارتمان ها و برج ها شومینه دیگر کارایی گذشته خود را به عنوان یک آیتم گرمایشی و یا حتی در بعضی موارد آشپزی نداشته و به عنوان یک پدیده لوکس و در بسیاری موارد بدون کاربرد (در کشور ما) دیده شده است لذا با تووجه به مشکلات تامین هیزم و نگهداری آن و با توجه به منابع قوی ایران با تامین سوخت بصورت گاز بهره برداری می گردد. هرچند که برخی طراحان با طراحی مخزن هیزم دکوری سعی در دادن حس قدیمی آن به افراد بوده اند.

انواع شومینه

شومینه های برقی

یکی دیگر از انواع شومینه ، شومینه‌های برقی معمولا پکیج‌هایی فلزی دارند و گرمایش آنها با کمک جریان الکتریسیته تأمین می‌شود، به همراه نور زرد و قرمز و شعله‌هایی از جنس پارچه که حس آتش را برای شما به ارمغان می‌آورند و یک فن که از بخش پایینی با کمک جریان هوای گرم تولیدشده کار گرمایش فضا را بر عهده دارد. شومینه‌های الکتریکی گرمای مطبوعی دارند (وزش باد گرم) اما ایرادی که دارند مصرف الکتریسیته زیاد و درنتیجه هزینه‌های پرداختی برای قبض برقتان زیاد خواهد بود و از سوی دیگر شما شعله‌های زیبا و طبیعی آتش را نمی‌بینید.

انواع شومینه

شومینه های الکلی

یکی دیگر از انواع شومینه ، شومینه‌های الکلی معمولا از یک یونیت استیل که سینی آتشدان و صفحه محافظ را شامل می‌شود تشکیل‌شده‌اند و چون تنها گرما تولید می‌کنند و فرآیند احتراقشان مانند چوب و سوخت‌های فسیلی تولید دی‌اکسید کربن و دود نمی‌کند، نیازی به دودکش و اتصال شومینه به فضای بیرونی وجود ندارد که موجب کاهش از دست دادن (پرت) حرارت می‌گردد. برخی از این نوع شومینه‌ها به‌صورت پرتابل هستند؛ یعنی امکان جابه‌جایی دارند و نیازی به نصب در جایی ثابت ندارند.

انواع شومینه

در پایان شایان ذکر است که پس از بررسی انواع شومینه در دکوراسیون داخلی ،آتلیه طراحی گروه معماری پایدار آماده همراهی شما بصورت تخصصی برای تحلیل فضا و دکوراسیون داخلی منزل شما عزیزان می باشد لذا در صورت نیاز از مشاوره رایگان ما در این خصوص بهره مند گردید.