Tags: , ,
طراحی محوطه سازی

طراحی محوطه سازی ، محوطه سازی ، لند اسکیپ

طراحی محوطه سازی ، یا همان محوطه سازی یا لنداسکیپ به معنای طراحی یک لند یا همان زمین که یک بنا در آن قرار گرفته است می باشد. شاید اصلی ترین کاربرد آن تا به امروز در محدوده ویلا سازی بوده است. چراکه در این سبک از بناها نسب سطح اشغال و تراکم به زمین تقریبا متعادل بوده و فضای مناسبی را به طراح به جهت طراحی محوطه قرار خواهد داد و در کنار طراحی ویلا نباید از طراحی لند اسکیپ غافل شد چرا که خود به همین اندازه پر اهمیت بوده و مکمل طراحی یک ویلای خوب محوطه سازی مناسب برای آن می باشد.

البته امروزه با گسترش با گسترش مجتمع های مسکونی در بعد شهری طراحی لند اسکیپی که اندکی آرامش را به اهالی آن مجموعه هدیه کند بسیار حیاطی می باشد. همچنین به جهت رشد بناها در ارتفاع طراحی فضای سبز در تراس ها و بالکن ها و نیز به تازگی طراحی روف گاردن باعث دوری چند ساعته از آلودگی های شهری خواهد شد. در این راستا تیم تخصصی طراحی آتلیه معماری پایدار آماده ارائه طرح های متمایز و نظارت و در صورت نیاز اجرای طرح  در جهت بالا بردن کارایی ، ایجاد آرامش و همچنین بالابردن ارزش سرمایه گزاری برای پروژه سازندگان محترم می باشد. پس در صورت نیاز از مشاوره رایگان ما در خصوص پروژه خود بهره مند گردید.

تعدادی از پروژه های دارای طراحی لند اسکیپ و طراحی محوطه سازی توسط گروه معماری پایدار

طراحی محوطه سازی یا Landscaping design چیست؟

طبق تعریف ویکی پدیا ، طراحی محوطه یک حرفه غیروابسته و یک طراحی و هنر سنتی می‌باشد، که توسط طراحان منظر با ترکیب فرهنگ و طبیعت انجام می‌گیرد، ایجاد فضای سبز دلنشین، جذاب و آرام بخش که می توان با طرح های خاص که متناسب با نوع ساختمان ، ویلاو روف گاردن است طراحی و اجرا شده و باعث خوش نما کردن محیط پیرامون ساختمان شود طراحی محوطه در واقع هم نیازهای طبیعی انسان مانند علاقه به طبیعت را دربرمیگیرد و هم باعث آرامش روانی، پاکسازی هوا و محیط و ایجاد فضایی مفرح و شاد می نماید.
اهم ترین و اساسی ترین گامی که برای ایجاد وطراحی محوطه سازی Landscaping design باید برداشت، جانمایی ، آرایش و طراحی آبنما ، آلاچیق ، باربیکیو، نهر ،مسیر راه ، استخرو گل ها و گیاهانی است که با توجه به شرایط محیطی انتخاب و قرار است در محوطه جانمایی شوند. باید قبل از طراحی برداشت مناسب از فضاها را مشخص نموده تا به بهترین شکل ممکن در جایی مناسب و مطلوب قرار بگیرندوسپس طراحی انجام شود وبعد از پیاده سازی نقشه اجراگردد. بهره گیری از نوردر طراحی محوطه یکی از عناصر مهم و اساسی به شمار می آید و می توان تمامی نقاط محوطه ویلا ویا ساختمان مانند درب ورودی، استخر، فواره، آلاچیق، درختان و…. به صورت کلی هر وسیله تزئینی که در محوطه وجود دارد را با استفاده از تجهیزات نورپردازی روشن کرده تا زیبایی واقعی محوطه جلوه گر شود.
ناگفته نماند مهمترین عامل برای تکفیک نمودن رنگ ها و مشخص نمودن مسیر راه ها درتاریکی شب استفاده از نور می باشدو اگر در طول شب از نورپردازی و چراغ مناسب در طراحی محوطه استفاده نشود محوطه سازی هیچ مفهومی ندارد به این جهت نورپردازی درطراحی محوطه ویلا امری ضروری بوده و بیشترین اهمیت را دارا می باشد.

مراحل طراحی محوطه سازی توسط گروه معماری پایدار

  • جلسه با کارفرمای محترم در خصوص خواسته های ایشان
  • بازدید از محیط و برداشت دقیق در صورت نبود نقشه
  • بخش مطالعات شامل بررسی خاک و آب و هوا و بطور کلی اقلیم منطقه
  • انتخاب پوشش گیاهی مناسب برای طرح
  • طراحی اتد اولیه شامل لکه گذاری و جانمایی و بررسی دسترسی ها
  • ارائه فرم اولیه و تبادل نظر با کارفرمای محترم
  • تکمیل فاز اولیه طراحی و مدلینگ
  • رندرینگ طرح و بازدید مجازی
  • جلسه با کارفرمای محترم در خصوص تایید طرح
  • ارائه نقشه های فاز یک دیتایل های لازم و رندرینگ در قالب کاتالوگ طراحی محوطه سازی
  • بازدید و نظارت در طول اجرای پروژه
  • اجرای پروژه در صورت نیاز

اصول طراحی محوطه سازی

  • خط یا محور

ترسیم نقشه و خطوط اولیه طراحی مهم ترین کار برای داشتن یک طرح خوب می باشد. چرا که بوسیله این خطوط ما به زیبایی بصری و همچنین دسترسی مناسب بین فضا های مورد طراحی و کارایی بالا خواهیم رسید.

  • فرم

با دادن بعد سوم به نقشه اولیه ما به بعد می رسیم که رعایت هارمونی میان عناصر طراحی در آن بسیار مهم می باشد.

  • بافت

به پوشش عناصر مورد طراحی بافت می گویند. به عنوان مثال بافت درخت چوب و بافت گل گلبرگ است.

  •  رنگ

همانطور که میدانیم اهمیت رنگ در معماری یکی از آیتم های مهم در هنگام طراحی بوده و زیبایی هر محوطه هارمونی رنگ محوطه و پوشش گیاهی آن می باشد.

  • مقیاس

در طراحی محوطه و فرم رعایت مقیاس به جهت بدست آوردن فضای زیبای بصری بسیار مهم است.

  • تنوع

در هم آمیختن و ترکیب کردن بافت، فرم و رنگ های مختلف باعث ایجاد تنوع می شود.تنوع باید کاملا متناسب ایجاد شده باشد. تنوع کم باعث ایجاد یکنواختی شده و تنوع زیاد نیز سردرگمی به دنبال خواهد داشت.برای ایجاد یک فضای دلنشین باید تنوع در حد اعتدال باشد. زیاده روی در بکار بردن اجسام و المان های مختلف نه تنها زیبا نبوده، بلکه ناخوشایند نیز جلوه خواهد کرد.

  • توالی

توالی به عناصر متنوع موجود در محوطه سازی باغ و یا ویلا، معنی و مفهوم می دهد. اگر اجسامی که در دو سوی یک محور واقع شده اند، کاملا یکسان باشند.آن طراحی را قرینه و اگر اجسام دو سمت محور یکسان نباشند، آن طرح را نامتقارن می نامند. در هر دو حالت، چه در حالت متقارن و چه در حالت نامتقارن، باید تعادلی بین اجسام دو طرف محور وجود داشته باشد.مناظر زیبای طبیعت هرگز متقارن نیستند؛ اما همواره توازنی بین دو سوی محور برقرار است. در اصطلاح این توازن را “تقارن نظری” می نامند.

در پایان شایان ذکر است که آتلیه طراحی گروه معماری پایدار آماده همراهی شما بصورت تخصصی برای تحلیل فضا طراحی مورد نظر شما عزیزان می باشد لذا در صورت نیاز از مشاوره رایگان ما در این خصوص بهره مند گردید.